SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

VİTR BAHSİ

<< 1468 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ طَلْحَةَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْسَجَةَ عَنْ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ زَيِّنُوا الْقُرْآنَ بِأَصْوَاتِكُمْ

 

el-Bera b. Azib (r.a.)'den; demiştir ki: Resulullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:

 

“Kur'an-ı (kerimi) seslerinizle süsleyiniz."

 

 

İzah:

Buhari, tevhid; Nesâî, iftitah; İbn Mace, ikame; Ahmed b. HanbeL IV 283 285, 296, 304.

 

Hadis-i şerifteki Kur'an'ı süslemekten maksat, okunuşunu süslemektir.Hadis bu şekliyle güzel sesin Kur'an'ı süsleyeceğine delâlet etmektedir. Aynı mânâyı ifâde eden başka hadisler de vardır. Ancak hadisin ifâde edildiği biçimde anlaşılmasına karşı çıkıp "Kur'an-ı Kerim zâten süslü ve güzeldir onun seslerle süslenmeye ihtiyacı yoktur" diyenler de vardır. Önce bu itirazı inceleyip sonra hadisin zahirî mânâsını takviye eden diğer rivayetlere işaret edeceğiz.

 

Hadisin zahirî manasının anlaşılması gerektiğini söyleyenlerden Hattabî şöyle der: Hadisin mânâsı "seslerinizi Kuranla süsleyiniz" demektir. İmamlardan bir çoğu hadisi bu şekilde tefsir etmişler ve bunu maklub nevinden olduğuna hükm etmişlerdir.

 

Bu "Havuz deveye arz olundu, manasına gelmek üzere demeye benzer. Halbuki bu ifadenin zahir mânâsı, "Deve havuza arz olundu" demektir. Hattâbî bu konu ile ilgili başka misal­ler verdikten sonra Eyyüb'ün bu hadisi metinde olduğu şekilde rivayetten men'ettiğini Talha'nın da seslerin Kur'an'dan önce söylenmesini yâni "ses­lerinizi Kur'an'la süsleyiniz" şeklinde rivayet edilmesini emr ettiğini nakle­der. Hattâbî bu şekilde anlaşılmasının doğru olacağını kayd ettikten sonra: "Muhammed b. Hâşim Deberî, Abdurrezzak, Ma'mer, Mansur, Talha, Ab-durrahman b. Avsece ve Bera (r.anhuma) senediyle Hz. Peygamber (s.a.v.)'in, "Seslerinizi Kur'an'la süsleyiniz" buyurduğunu söyler.

 

Hattâbî'nin bu ifadesine göre hadisin manası "seslerinizi Kur'an'la meş­gul ediniz, onu okumayı kendinize şiar ve zinet edin" şeklinde olmuştur.

 

Ancak hadisin zahirî manasını destekleyen rivayetlerin çokluğu, Hattâ­bî'nin anlayışına zıt düşmektedir. Bu rivayetlerin yardımıyla Hadisin mânâ­sının metinde olduğu gibi "Kur'an'ın okunuşu nü* seslerinizle süsleyiniz" veya "Onun zinetini güzel seslerinizle açığa çıkarınız? olmuş olur. Çünkü güzel sözün güzelliği güzel sesle artar.

 

Şu rivayetlerin hepsi bu söylenilen mananın mu'teber olduğuna şahitlik ederler: Resulullah (s.a.v.) şöyle buyurur:

 

"Kur'an’ı seslerinizle giizelleştiriniz. Çünkü güzel ses, Kur'an'ın güzel­liğini artırır."

 

"Sesin güzelliği Kur'an'ın zinetidir."

 

"Her şeyin bir zineti vardır. Kur'an'ın zineti de güzel sestir."

 

Alkame'nin şöyle dediği rivayet edilir:

 

"Allah (c.c.) bana güzel sesle Kur'an okumayı nasİbetmişti. Abdullah b. Mes'ud bana: "Anam-babam sana feda olsun oku!" diyerek okumamı ister ve ben Resulullah (s.a.v.)'in, "Şüphesiz sesin güzelliği Kur'an'm zinetidir" buyurduğunu duydum, derdi."

 

Aişe (r.anha)'dan rivayet edildiğine göre Resulullah (s.a.v.), Ebû Musa'­nın Kur'an okuyuşunu duyup "Şüphesiz buna Davud'un nağmelerinden bi­ri verilmiş" buyurmuştur.

 

Hz. Aişe'den rivayet edilmiştir, der ki:

 

"Bir gece yatsıdan sonra Resulullah (s.a.v.)'in yanına biraz geç geldim.

 

"Neredeydin?" dedi.

 

Mescidde ashabından birinin Kur'an okuyuşunu dinledim. Onunki gi­bi bir ses ve okuyuş hiç duymamıştım, dedim. Resulullah kalktı, onunla birlikte ben de kalktım. Efendimiz o zâtı dinledi ve bana dönüp;

 

"Bu Huzeyfe'nin azatlısı Sâlim'dir. Ümmetimin içinde böylelerini bu­lunduran Allah'a hamd ederim" dedi.

 

Görüldüğü gibi bütün bu rivayetler Kur'an-ı Kerim'i güzel sesle oku­manın arzu edilen bir haslet ve hadis-i şerife zahiri mânâsını vermenin caiz olduğunu göstermektedir.